יום ראשון, 26 ביולי 2009

Smallville 813 Power

כפי שבוודאי הבחנתם אין הפעם תמונה מצורפת. לא הצלחתי לעלות בדעתי תמונה אחת מהפרק שרציתי לצרף לרשומה הזאת. בסוף הביקורת הקודם אמרתי לעצמי שללאנה יש רק עוד שני פרקים כמה נזק היא כבר יכולה לגרום? הנה התשובה לשאלתי. אמנם ראיתי את הפרק הבא וחשבתי אפילו לרגע או שניים לצרף את שניהם לביקורת אחת החלטתי בסוף להימנע מזה. בפרק הבא יש נושאים שונים להתמודד איתם. כשהעליתי בפני ידידי שצופה איתי בפרקים את התלונה שאנשים לא מגיבים לביקורות הוא הציע לי לכתוב ביקורת על פרק יותר עדכני, להכות בברזל כשעודו חם. אם הייתי עושה מה שהוא הציע הביקורת הזאת היתה מעלה עשן. התחושה הראשונית שלי, מיד כשהפרק הסתיים, היתה "מותר להקיא עכשיו?", התחושה הזאת לא השתנתה. אלוהים, זה יהיה ארוך.

סמולוויל גרמה לי לקרוא את כל הקומיקס של סופרמן (טוב, לא הכל רק משנת 1986, לא הייתי שורדת את כל שבעים השנים) המשכתי לקרוא את הקומיקס גם ברגעים הגרועים מאוד שלו (סופרמן הופך ליצור אנרגיה הוא נקודת שפל אחת שזכורה לדרעון עולם) וגם ברגעים המופלאים שלו. נתתי בעבר דוגמא שמתארת מה בעיני מדהים בסופרמן, מה מבדיל בינו לבין שאר הגיבורים. בעיני הוא מספר אחד, באטמן מגיע למקום השני. סמולוויל בשבע וחצי שנותיה התקדמה צעד קדימה שלושה אחורה לכיוון הסופרמן הזה, או לפחות זה היה הכיוון המוצהר. עונה שמונה היא העונה שקירבה את קלארק קנט הכי קרוב למיתוס הזה, לגיבור האייקוני הזה. ואז הגיע הפרק הזה. לאורך כל העונה עד עכשיו, קלארק התקרב מאוד למי שהוא אמור להיות והוא עשה את זה מרצונו, מבפנים ולא בגלל הציווי של ג'ור אל. זה הקלארק קנט שאני מכירה מהקומיקס. קראתי השבוע את החוברת בה קלארק קנט מציע (בצורה הכי לא רומנטית שיכולתם לדמיין) נישואים ללויס ליין. חצי מהחוברת הוא מסתובב במטרופוליס ללא כוחות (הוא איבד אותם פתאומית לפני כמה חוברות, לא משנה כרגע למה) בכל מקום הוא רואה פשע כלשהו ומיד אחר כך גיבור אחר שמציל את המצב. חוסר היכולת שלו לעשות משהו מכביד עליו כמו ענן. קלארק מסתובב כל הפרק הזה בלי לעשות שום דבר מלבד להתפרץ על אנשים. הוא לא עושה כלום! הגיבור הראשי של סדרת חוברות בת 70 ומשהו שנים שנקראת Action comics לא עשה דבר במשך ארבעים ומשהו דקות! מי כן עשה? לאנה לאנג! מכל הדמויות שסביב סופרמן לאנה היא זו שעושה משהו. היא מצליחה לעשות משהו בלתי הפיך לעצמה, מתחת לאפו ממש. וזו, העובדה שקלארק לא עושה כלום כל הפרק, היא הבעיה ה-כ-י קטנה בפרק.

אחת הבעיות הגדולות עם קלארק לאורך כל הסדרה זה הצרות (מהמילה צר) של העולם שלו. בהתחלה הוא עוזר רק לאנשים שבצרה מול עיניו (כמו לקס על הגשר או ויטני במכונית הבוערת) אחר כך זה התרחב לחברים שלו (המאמן שניסה להרוג את קלואי או טינה גריר שניסתה להרוג את לאנה) ולאט לאט זה התרחב לכל סמולוויל או למטאור פריק הנוכחי ואז אלו היו הזונרים שהוא שחרר, ברייניאק ו33.1 . בעונה השמינית הוא כמעט עזב לגמרי את סמולוויל, הוא מציל אנשים שהוא לא מכיר, הוא לא מחכה שהצרות יגיעו אליו כדי לפתור אותן, הוא מחפש אותן בצורה אקטיבית לפעמים אפילו אובססיבית. זה לא שלפעמים הוא לא סוטה מהמסלול ונוטה לחזור להרגלים הישנים שלו אלא שהוא עוצר בעצמו וחוזר למסלול הנכון מהר מכדור אקדח. לאנה, מהרגע שהיא מופיעה, מחזירה אותו למסלול הישן והמאוס עד מוות. הוא מגן עליה דבר ראשון, אחר כך חושב על האחרים. בחתונה הוא ניגש להגן עליה ודומסדיי מעיף אותו היישר על הקריפטונייט וקלארק למעשה משאיר את קלואי וג'יימי חשופים לחלוטין בפני המפלצת. מיד אחרי החתונה, בבית החולים, הדאגה האמיתית שלו ללאנה מרחיקה ממנו את לויס (שמסמלת את העתיד). אחר כך, באסם, הוא מנסה להרחיק את לאנה מהסכנה, מתעלם לחלוטין מכך שלאנה לא טיפשה, מכירה את המחשבים בקרן איסיס לפחות כמו קלואי ויכולה להיות בעלת ברית רבת ערך. ב 812 בקושי יש מגע בינהם, קצת בהתחלה, קצת בסוף אבל ההבדל בין הסצינות האלה - שמים וארץ. בפרק הזה הדבר שהכי שנאתי לאורך כל מערכת היחסים - עיני הכלבלב המוכה של קלארק - חזרו. לא התגעגעתי, ממש לא! הוא הפסיק להיות פעיל שוב, הוא מגיב במקום ליזום, הוא שוב מעלה את לאנה לדרגת אלה. די! נמאס מזה כל כך ממזמן. לאנה היא דמות משנית, לכל הרוחות, לא רק בקומיקס גם בסרטים, בסדרות המצויירות, בכל מקום. מי נותן לה פרק שלם! ומעצים אותה לדרגת סופרוומן! למה לעשות את זה לסופרמן? הוא הגיבור לא רק מבחינת העלילה, הוא פשוט הגיבור! למה נותנים ללאנה לגנוב לו את אור הזרקורים? והיא עוזבת עוד מעט אז בשביל מה? למי אכפת מלאנה מרגע שהיא תעזוב? לא התגעגענו לעונה השביעית, למה להחזיר אותה שוב? הוא סוף סוף גדל, התבגר, התפתח, העולם שלו התרחב. בשביל מה הרגרסיה הזאת? איך זה שירת את העלילה הראשית של הסדרה?

הפמיניסטית שבי התעוררה שוב. לאנה שינתה את עצמה כדי להיות עם קלארק. מה ההבדל בין מה שהיא עשתה (ללבוש את החליפה הזאת בשביל הכוחות) לבין כל בחורה שעושה ניתוח קוסמטי מיותר רק כדי שהבחור החתיך התורן בחייה ישאר איתה? זה צורם לי כל כך, כאילו שמישהו שורט לוח. איייייייק ברררררר. לא יודעת מה יותר גרוע כאן, העובדה שלאנה חושבת שזו הדרך היחידה שלה להשיג את קלארק, העובדה שזה מצליח לה או העובדה שמישהו החליט שזו הדרך היחידה שבה לאנה יכולה לתרום משהו. אני פשוט נגעלת מכל הרעיון. רע, רע, רע.

הפיסקה הזאת תעבור כלאנה באשינג, אני יודעת מראש. אני לא אוהבת את לאנה לאנג, מעולם לא אהבתי אותה בכל הגלגולים וההופעות שלה כולל ובמיוחד בסמולוויל. בסמולוויל לאנה היתה הנערה מהחווה ממול, המעודדת, מלכת הכיתה, נערת השער שסימלה את הסבל ושברון הלב של מטר המטאורים הראשון, הבחורה שלא הפסיקה לרחם על עצמה מגיל שלוש. מצד שני, היא היתה הנערה שהצליחה לשכנע איש עסקים ומליונר לתת לה לנהל בית קפה (כשהיא אפילו לא הצליחה להיות מלצרית) והצליחה לנהל אותו בצורה מרשימה במשך שנתיים וחצי. לגמרי לבדה היא החליטה ומימשה חלום ללכת ללמוד אמנות בצרפת. היא הצליחה לעשות מה שאימא שלה מעולם לא הצליחה לעשות, היא עזבה את סמולוויל. היא הצליחה לעבוד על לקס וקרוב לוודאי שהיתה מצליחה להעלם מעיניו לנצח אם היתה רוצה בכך. היא חטפה את ליונל, הצליחה לרגל אחרי לקס במשך חודשים, לחטוף ממש מתחת לאפו את קארה. אבל היא גם זו שבטחה בלקס ללא סייג גם כשראתה בעצמה שלא ניתן לבטוח במניעים שלו בסוף העונה הרביעית, לא הבחינה בין קלארק לביזארו במשך חודש שלם! (עדיין לא הבנתי איך זה קרה ועדיין לא סלחתי לה על זה), בטחה למעשה בכל אחד על פני קלארק במשך שנים ולא היה לה מושג מה היא רוצה מהחיים של כולם לאורך כל הדרך. לאנה בקומיקס היא מלכת הכיתה (בהתחשב בזה שקלארק היה קפטן נבחרת הפוטבול, זה התאים) שמאוהבת בקלארק קנט אבל לא יכולה לשאת את הסוד שלו. כשהוא מציע לה לעזוב איתו את סמולוויל היא מסרבת ועוזבת את העיירה בעצמה. כשנמאס לה להיות אשת סודו, בזמן שהוא רואה בה אחות, היא שוב נעלמת לו. היא מתחתנת עם פיט ואם הוא לא היה צריך להציל אותם מאיזה מטורף שרדף אחרי חבריו של קלארק קנט הוא בטח היה מגלה את זה רק ביום ההולדת של בנם הראשון וגם אז לא בטוח. היא מנסה, לפחות פעם אחת, לערער את נישואיו ללויס. והיא פשוט טיפוס לא נעים בעקביות. וזו מילת המפתח – בעקביות. בסמולוויל היא על כל המפה. פעם היא אינטלגנטית ושניה אחרי זה היא אדיוטית. רגע היא לוחמת אמיצה ושתי שניות אחרי זה היא שוב קורבן. לזכות הלאנה החדשה יאמר, ובהתעלם לרגע מהמשמעויות של הפיסקה הקודמת, שהיא כבר לא קורבן. היא יודעת מה היא רוצה והיא יוצאת להשיג את זה. אבל... ותמיד יש אבל במקרה האלה, אבל הנחישות הזאת נובעת מלאנה הכלבה של העונה הקודמת. לאנה שקיבלה את הכוחות של קלארק וניצלה אותם לרעה, מאוד לרעה. אני לא חושבת שהיא סלחה לו על כך שהוא לקח ממנה את הכוחות האלה או שעצר בעדה מלהרוג את לקס. חלק קטן וקטנוני ממנה ישב וקיטר בפינה "יש לו את כל הכוחות האלה והוא לא חולק אותם עם אף אחד ולא מנצל אותם כדי להשיג דברים גדולים או לשנות את העולם" (שזו פחות או יותר הגישה של לקס בקומיקס לסופרמן). אחרי תרדמת של שלושה חודשים היא יצאה למסע לקבל את הכוחות האלה בחזרה (את שלושת העיקריים בכל אופן) ואם לקס יסבול מזה קצת אפילו טוב יותר. לאנה, דרך אגב, הצליחה למתוח את העשרה מיליון דולר שהיא גנבה מלקס מאוד רחוק, גם קרן איסיס, גם אמצעי הריגול שהיא התקינה באחוזה ובמשרדי לות'רקורפ וגם האימונים שלה עם מהשמו קרטר. מרשים. היא מצליחה להפוך לאישה עצמאית ונחושה וללא-קורבן ואז העצימה את עצמה מבחוץ. אחרי עבודה של שבעה חודשים, כל התהליכים הפנימים שהיא עברה וכל זה כדי להעצים את עצמה מבחוץ במקום מבפנים. זה ההבדל בינה לבין לויס, אפילו לויס המתפתחת עדיין של סמולוויל, היא תמיד מחפשת דברים מבחוץ כדי להיות היא. חליפת כוח, אישור של אחרים ובמיוחד של קלארק. לאנה היא זאת שחזרה כמו מנטרה כל העונות החמישית והשישית "קלארק תספר לי, אני לא אראה אותך אחרת" (לא משנה שכשהוא כן סיפר לה היא כן חשבה עליו אחרת) והיא באמת לא רואה אותו אחרת. במקום לדבר איתו להסביר לו את מה שהיא עושה ולמה, היא פשוט עשתה את זה מאחורי גבו. לא אמרתי שהיתה היתה צריכה את הסכמתו. זה הגוף שלה שתעשה איתו מה שהיא רוצה אפילו אם קלארק יתנגד. אבל היא עשתה את זה בסתר, תמרנה את ד"ר גרול, את קלואי, את קרטר, את טס, אפילו את אוליבר כדי להשיג את מה שהיא רוצה. זאת לחלוטין לאנה המוכרת מהקומיקס מלבד העובדה שהיא שיפרה את עצמה כדי שמישהו אחר יאהב אותה.

הגג של הדיילי פלאנט. הגג של הדיילי פלאנט שייך לזוג אחד בלבד – קלארק ולויס. הנשיקה על הגג היתה בעייני ובעיני רבים חילול הקודש. זה סופרמן, מובנה בסיפור זה גג הדיילי פלאנט והקשר של קלארק ולויס. זה תמיד שניהם שם. זה סופרמן ולויס על הגג, זה קלארק קנט ולויס ליין. בשום פנים ואופן זה לא קלארק ולאנה. זה נשמע קיצוני, נכון אבל זה המצב. השיחה הראשונה בין סופרמן ולויס בסרט הראשון – על הגג של הדיילי פלאנט. קלארק בהשפעת הקריפטונייט האדום מספר ללויס – על גג הדיילי פלאנט. גג הדיילי פלאנט, הגלובוס על גג הבניין, הוא כל כך משמעותי, כל כך סימבולי במיתוס של סופרמן והם פשוט לקחו את זה וזרקו על הריצפה ואז דרכו על זה קצת. והשמש זורחת ברקע, לא אהבתי. הם זילזלו בי ובכל מעריץ של סופרמן שצופה בסדרה.

הכי גרוע בכל העניין שקלארק ממש אומר שזו פנטסיה והוא עדיין נכנס לזה. זה רע רע רע רע.

זה לא היא פרק גרוע, זה היה פרק רע. הוא תהליך של בניית דמויות במשך חצי עונה, החזיר אותנו שנה אחורה. לאנה עוזבת בפרק הבא. אני קיוותי שמשהו יקרה לחליפה או ללאנה. להיגמר בטוב זה הרי לא יגמר. מה שמנע מהפרק להתדרדר עוד יותר היה ההתפתחות של טס מרסר, המוות של ריגן וזהו, אני חושבת.


4 דירות הרוסות מעל הטלון מתוך 10 אפשריות

ציטוטים שאהבתי מהפרק:

Dr. Grohl: You can't destroy the suit without murdering her.
Tess: Lana Lang was born to be a martyr.

אין תגובות: