יום ראשון, 19 ביולי 2009

Smallville 808 Bloodline


האם היה זה פרק טוב? לא בטוחה.

תהליך העבודה שלי עובד בצורה כזאת: אני רואה את הפרק כמה פעמים. לא תמיד אני מבינה מה הם אומרים, לפעמים מתגלים דברים חדשים בצפייה חוזרת או שרואים אותם באור אחר. אחר כך אני רואה פעם נוספת ורושמת כל מיני דברים שעלו לי בראש, כל מיני הערות (חלקן סרקסטיות, חלקן ציניות). ואז אני קוראת ביקורות של אנשים אחרים, ביקורות של אנשים שעושים את זה בצורה עקבית וברמה שאני מעריכה. אחרי שהוספתי את כל הגורמים האלה לתבשיל בראש ונותנת לזה להתבשל קצת אני יושבת וכותבת את הביקורת, מעלה אותה לבלוג ומצפה לתגובות. עם הפרק הזה היתה לי בעיה, כמה בעיות ולכן הביקורות של אנשים אחרים היתה מאוד חשובה לי. שלוש הביקורות שבחרתי להיעזר בהן, שלושתן טענו שזהו פרק טוב, פרק טוב מאוד אפילו. זה אחד הפרקים הבודדים שאם תעשו בגוגל חיפוש אחר ביקורות לסמולוויל הוא יופיע. הנה קישורים לביקורות הטור של טריפלט מקריפטונסיט, הטור של מארינה אדיסון מפיירפוקס ניוז ובלוג ביקורות סמולוויל של אנטיל. חוץ מכל אלה יש את הדיעות של האנשים בפורום של קריפטונסייט ודיעות של אנשים באינטרנט בכלל. ומשום מה יש בכולם התלהבות גדולה מהפרק. לא מבינה למה. לדעתי רק פרק 803 היה גרוע יותר.

הפרק הזה הוא דוגמא מצויינת לכל מה שבעייתי בסמולוויל. צירופי מקרים נוחים. להגיד במקום להראות. לחזור על המובן מאליו ועל דברים שנאמרו רק לפני רגע. לא להראות דברים חשובים בבניית דמויות. לפרוש עלילות של שבוע ביום או יומיים.

למה לגרור את לויס לפאנטום זון? איזו מטרה זה שירת? לתת לנו סיבה למה קלארק וקארה לא צריכים להישאר בפאנטום זון? והרי עצם העובדה שלויס וקלואי נשארו מאחור צריכות להוות סיבה מספקת כדי לחזור. החיים בכדור הארץ, היעוד של קלארק צריך להספיק. הרי לא יתכן שסופרמן יושיב את עצמו בכלא כשמי יודע אילו אסונות הוא יכול למנוע בכדור הארץ רק כדי שכמה פאנטומים לא יברחו. לקארה שהיעוד שלה איבד את משמעותו (קל אל לא צריך שהיא תגן עליו או תגדל אותו) אין סיבה לצאת מהפאנטום זון ואכן זה דורש מאמצי שכנוע כבירים מקלארק כדי לגרום לה להילחם למען עצמה. אבל סופרמן? הוא לא צריך שלויס תתקע איתו שם כדי לרצות לצאת.

לדעתי קלואי הוכנסה לסדרה במטרה להיות לויס ליין עבור קלארק קנט הצעיר וכשלויס הוכנסה לבסוף הדמות שלה פשוט לא עמדה בציפיות. הבעיה היא היא שיש בה את הגרעין של לויס ליין אבל היא לא לויס ליין, עדיין לא ובקצב הזה אלוהים יודע מתי. בפרק 718 Apocalypse ראינו את לויס ליין כפי שהיא אמורה להיות, כפי שהיא בקומיקס. קשוחה, חכמה, נחושה ובעלת תושיה ועדיין נשית, משעשעת ומושכת. העונה השמינית התחילה לקדם את הדמות לכיוון הזה וחוץ מכמה נפילות קטנות בדרך זה עדיין הכיון רק מה? זה הופך את קלואי ללא רלוונטית, בגלל זה היא מתחילה לשעמם. מה שמשאיר אותה בסביבה כרגע זה ברייניאק והעלילה העונתית. בסוף הפרק הקודם קלואי כנראה הרגה את סבסטיאן קיין, בהתחלה קיוויתי שזה ברייניאק אבל עכשיו אני מתחילה לקוות שזו קלואי. זה פשוט יהיה יותר מעניין עם קלואי תתמודד עם ההשלכות של "המטרה מקדשת את האמצעים" ממקור ראשון ולא דרך התירוץ של "זה לא אני זה ברייניאק/זוד/קסם/אבנים קריפטונייות" שסמולוויל כל כך מאוהבת בו. לויס בפאנטום זון היתה לחלוטין לויס של סמולוויל שנכנסת לפאניקה ולא מסוגלת אפילו להתחיל להתמודד עם החיים הזרים של קלארק. לויס של הקומיקס אולי תלחץ אבל היא תלבש את השריון של העיתונאית החוקרת, לא תתן לקלארק להתחמק מה"אל תדאגי יהיה בסדר" שלו ולא תתעלם מהתחושה שלה שקלארק כבר היה פה פעם. אחרי הכל, כשלויס וקלארק מתחתנים אין לקלארק כוחות, הוא נחטף ע"י סוחרי סמים בירח הדבש שלהם וזו לויס שמצילה אותו לגמרי לבדה. קלארק מקבל הרבה מכות כי הוא חושב שאם סוחר הסמים יענה אותו הוא לא יבחין שלויס מתגנבת כדי להציל את קלארק. אתם יכולים לדמיין את לויס של סמולוויל עושה את זה? זה לא שאין ללויס בסמולוויל את הפוטנציאל לעשות את זה, אחרי הכל זה פחות או יותר מה שהיא ניסתה לעשות בפרק 801 בשביל קלואי, אבל אם היא נכנסת לפאניקה רק כי היא חושבת שהם נחטפו על ידי חייזרים...

צירופי מקרים נוחים. בדיוק עכשיו דיוויס מחליט לחפש שורשים וכמובן שהוא חייב לפלוט הערה על שלוש השנים הראשונות של חייו שבאופן מפתיע הן בדיוק הזמן הדרוש להגיע בחללית מקריפטון לכדור הארץ. כמובן שהפאנטום שנמלט היא פיורה אשתו של זוד (לא אחותו או המאהבת שלו או העוזרת שלו או השותפה שלו. לא ידעתי שזוד בכלל טרח להתחתן אבל שיהיה), כמובן שכמו כל קריפטוני מתחיל היא מכירה את מטרופוליס כמו את החצר האחורית שלה, מוצאת את הדיילי פלאנט ומתחילה לחפש אחר בנה. כמובן שהיא יודעת להשתמש במחשב, למרות שזו טכנולוגיה פרמיטיבית (אני רוצה לראות מישהו מהמאה ה 21 מנסה להשתמש בחשבוניה ומצליח על הפעם הראשונה) אבל היא לא תשתמש במחשב פנוי, לא, היא תהרוג מישהו רק כדי להשתמש במחשב שלו. כמובן שהיא מוצאת את קלואי בדיוק כשהיא עושה מחקר על דיוויס והתיק נופל מידה. איזה מקרה ממוזל שדומסדיי אמור להיות דומה לזוד, אחרת איך פיורה תזהה אותו.

לטענת פיורה, דיוויס הגיע לכדור הארץ כחומר גנטי צמוד לחללית של קל אל. איך? איך הניחו זוד ופיורה את ידם על החללית של קל אל? בזמן שקריפטון התפוצץ הם כבר היו פאנטומים (באותו עניין איך ברייניאק הצליח להניח ידו על החללית בעונה השביעית?) והרושם שאני קיבלתי מהפרק 319 Memoria (ואני יודעת שאלו זכרונות של תינוק אבל הם מתאימים גם ל"לויס וקלארק", לסופרמן 1 ולסדרה המצויירת) ג'ור אל ולארה מניחים את התינוק קל אל בחללית, סוגרים אותה ומשגרים אותה. אין אף אחד אחר שם. בחלק מהמקרים ג'ור אל עושה את זה בניגוד להוראות המועצה העליונה של קריפטון כך שהם גם עושים זאת בחשאיות. אז למה שהם יתנו לאוייבים הכי גדולים שלהם להתקרב בכלל לחללית שמכילה את בנם התינוק?

בצירוף מקרים מדהים לא פחות טס נכנסת לחווה שניות אחדות אחרי קלואי וכנראה דקות ספורות אחרי שלויס וקלארק נשאבו לפאנטום זון. כמובן שהיא בדיוק חיפשה את הגביש והיתה במרחק הליכה קצר מהחווה בדיוק כשהגיע המידע על הופעתו החוזרת של הגביש. כשקלארק מגיע לשאול אותה האם לויס ביקרה אותה, מה שמוזר לכשעצמו, היא הבוס שלו לא פקידת מודיעין, כמובן שהיא כבר מוכנה עם טביעות הרגלים שלו שהיא כמובן טרחה ולקחה מהחווה והספיקה כבר להשוות לטביעה שנמצאה בקוטב. וכל הפרק הזה, רק מזכירה לכם, נמשך יומיים.

בחייכם, תפסיקו עם נפנופי השורות האלה, תפסיקו להגיד לנו שלקלארק יש רגשות ללויס או שללויס יש רגשות לקלארק. הבנו את זה, אנחנו יודעים את זה. בעונה הרביעית כבר הייתם יותר מעודנים בעניין. כן, יש להם עתיד. תראו לנו את זה, למען השם, אל תגידו לנו. הם כל הזמן מראים לנו שקלואי אוהבת את קלארק והם ידעו להראות לנו את זה יפה מהעונה הראשונה ולהם אין עתיד אז למה לא לעשות אותו הדבר עם קלארק ולויס?

אני הנחתי שבאיזשהו מקום בטיסה מרוסיה למונטנה קלארק סיפר הכל לאוליבר. אז הוא כנראה סיפר לו שהוא חייזר ושלאביו קוראים ג'ור אל אבל הוא לא סיפר לו עדיין למה לינול ארגן את מותם של הוריו או על הפאנטום זון. כך שבעיניו של אוליבר, קלארק עבד בחווה והערים חציר בזמן שאוליבר ניסה לעצור את 33.1 בעוד שבמציאות קלארק רדף אחרי הזונרים שגרמו להרבה יותר נזק והיו הרבה יותר מסוכנים. אוליבר אוהב לנפנף את זה בפני קלארק "אני ויתרתי על לויס אבל אתה יושב בחווה עם לאנה" בעוד שקלארק נאלץ להתמודד עם ביזארו וסימנים מוקדמים לכך שברייניאק חזר בעונה השביעית. מה שמעניין הוא שאוליבר, בהתאם דרך אגב לדמות בקומיקס, מודע לכך שהגביש שייך למורשת הקריפטונית של קלארק ולא מעוניין להיות מעורב. רק הרעיון שהוא יגנוב מטס את מה שקלואי צריכה גורם לו לשתף פעולה אבל מה שקורה לקלואי במהלך הניסיון לחלץ את קלארק רק מוכיח לו שהחששות שלו היו מוצדקים.

דיוויס בלום הוא אחד החובשים המוזרים ביותר שראיתי בטלוויזיה ונעזוב רגע את כל הקטעים הסמולוולים הטיפוסיים. הוא נוהג לבד באמבולנס כשכל החובשים האחרים בטלוויזיה נוסעים בזוגות ולפעמים יש אפילו רופא מאחור. הוא מנהל הליכים רפואיים. הוא כנראה עצמאי בשטח מפני שהוא תמיד מצליח למצוא את הגופות לפני השוטרים ובחלק גדול מהמקרים אפילו לפני קלארק. הוא כנראה תמיד עובד בשעות הלילה, כשאין לו איבודי זכרון פתאומיים ובלתי מוסברים שאף אחד לא הבחין בהם עד היום. הוא מתעסק עם גופות ומסתובב בבית החולים כאילו זה הבית השני שלו. בעצם יש לו בית ראשון? איפה הוא גר? באמבולנס שלו? אף אחד לא מבחין בעיר הזאת בבחורים ערומים ונאים ששוכבים ברחוב? התגובה שלו ללויס-פיורה הגיונית ומתאימה לדמות, רק מה בדיוק הוא עושה בחדר המיון? לויס מדברת איתו ונשמעת כאילו היא על סמים, לא חושבת שהוא הקשיב לה עד שהיא תקעה בו מוט וכשהוא קם לתחיה הדבר הראשון שהוא עושה זה לבדוק את מה ש"אימא" אמרה ואכן מה שהורג אותו מחשל אותו. עכשיו הוא יודע את האמת אבל אנחנו לא יודעים מה הוא חושב על זה ואיך זה גורם לו להרגיש. בתחילת העונה השלישית קלארק אומר ללאנה שהסיוט של כל יתום זה לגלות שההורה שלו הוא פושע, כאן דיוויס מגלה ששני ההורים שלו היו חייזרים מגלומניים עם רצון לכבוש עולמות חסרי הגנה וכלום? הוא מגלה שהוא נוצר כדי להרוס עולם שהוא כנראה אוהב והוא פשוט ממשיך לנהוג באמבולנס שלו? בפרק 806 אנחנו מגלים שהוא רוצח סידרתי והוא חושד בכך בעצמו אבל ברגע שהוא שומע שתפסו את הרוצח הוא חוזר לשגרה. הוא לא שאל את עצמו מאיפה הופיע הצלב ההוא לחלון או איך כל הדם הזה הגיע עליו. דברים פסיכים קורים בחייו והוא פשוט משלב אותם בשגרה שלו. בנאדם שפוי או שמתיימר לשפיות יפנה לקבלת עזרה כלשהי רוחנית, רפואית, פסיכאטרית. ולא, קלואי היא לא מטפלת מוסמכת.

ההתלהבות מהפרק נובעת כנראה מכך שהוא עוסק המון במיתולגיה של סופרמן. אם זו סגירת המעגל עם קארה היוצאת למצוא את קנדור (מחכה לך אכזבה מרה, מותק, העיר תקועה בתוך בקבוק) או אזכורו של זוד, או ההגדרה מחדש של דומסדיי. אבל הוא הוא די מרפרף על הנושאים, בפרק אחד בשני נאומים פיורה נותנת לנו את המוצא של דומסדיי, בשיחה אחת קארה וקלארק מלבנים את כל הנושאים (כן, בטח) וקארה עוזבת. אז עכשיו לקארק יש את הגביש והוא יכול ליצור את המצודה שוב ולהוציא את ברייניאק מקלואי אבל הגביש כרגע ממולכד ולמרות אזהרתו של אוליבר קלארק לא בוטח בגביש.

אנחנו עדיין לא יודעים, וכנראה שלעולם לא נדע, מי גנב את הגביש, מילכד אותו ושלח אותו לקלארק. יש שני מועמדים לתפקיד - ברייניאק ולקס לות'ר. לברייניאק היו האמצעים ואולי אפילו המניע (אבל אז קלואי לא היתה מצליחה להחזיר את קלארק) אבל לא ההזדמנות. ללקס היה המניע ואולי ההזדמנות אבל לא האמצעים או הידע לעשות את זה. הם בקושי ידעו מה הגביש עושה ואפילו אם לקס ידע הכל על הנוסע אין לו דרך לדעת על הפאנטום זון או איך לתמרן טכנולוגיה קריפטונית. אז מי נשאר? וכמה מתערבים שטס תפסיק לחפש את הגביש? אני שונאת שעושים את זה.

זהו פרק חשוב מבחינה עלילתית, הוא מסביר דברים שקשורים לעלילה העונתית ומעלה שוב לפני השטח את הסכנה שקלואי נמצאת בה וגורם לטס להמשיך להתעניין בחוואי מקנזס שהפך לעיתונאי בעיר הגדולה.

6.5 טביעות נעל עבודה מתוך 10 אפשריות.

ציטוטים שאהבתי מהפרק:

Clark enters the farm house. (Oliver is already inside)
Oliver: Hallmark didn't have any "Welcome back to Earth" cards. So..
Clark: It's nice to see everyone has a key to this place.

Oliver: That still doesn't explain how you're hacking into that crystal, Chloe. It's not hooked up to anything, there's no computer here.
Chloe: Do I tell you how to shoot your arrows? I don't think so. Stay back.

Lois: I just came from Tess. I got a raise.
Clark: Why would she give you a raise?
Lois: Because I'm me. Hello.

Lois: I don't want to die here, Clark!
Clark: All we have to do is keep an eye out for each other, okay. We'll be fine.
Lois: We're not fine. We're standing on our graves. We're going to die, us together. No more farmhouse, no more Daily Planet!
Clark: Listen to me! Listen to me. No one's gonna mess with Lois and Clark, all right.
Lois: They better not!

אין תגובות: