יום שבת, 18 ביולי 2009

Smallville 804 Instinct

בפרק הזה יש התקדמות בכמה מישורים. ראשית, העלילה המרכזית של הסדרה - התבגרותו של קלארק קנט והפיכתו לסופרמן. שנית, העלילה המרכזית, כנראה, של העונה - החיפוש אחרי לקס לות'ר ושלישית, העלילה קצרת המועד - קלואי-ג'יימי-ברייניאק.

אם בפרק הקודם התמקדו במקור של דמות קומיקס אחת, גרין ארו, הרי שבפרק הזה מציגים בפנינו דמות קומיקס נוספת - מקסימה. מקסימה היא נסיכה לוחמת מכוכב לכת בשם אלמרק. בקומיקס היא מחפשת בן זוג חזק כמוה כדי למנוע מאימפריות אחרות להשתלט על כוכב הלכת שלה. יש לה ארוס אבל היא לא סובלת אותו. היא מגלה את סופרמן בנקודת מפתח בחייו, כשהיחסים בינו לבין לויס מתחממים אבל החשש לפגוע בה עדיין גדול מדי. מקסימה, המתאימה לו גנטית, מציגה בפניו עסקה מאוד מפתה, סופרמן אפילו חוזר איתה לכוכב הלכת שלה אבל בסוף מקסימה פשוט אגרסיבית מדי בשבילו. היא לא חוששת להרוג והיא בראש ובראשונה שליטה דיקטטורית (בעוד שסופרמן מייצג בין היתר את הדרך האמריקאית שהיא בסופו של דבר דמוקרטית). היא לא מה שהוא מחפש והוא דוחה אותה. מקסימה לוקחת את זה אישית. סופרמן לאורך כל הקומיקס נתקל בנשים מושכות שנמשכות אליו שמתאימות לו פיסיולוגית (הן חזקות לפחות כמוהו) הרבה יותר מלאנה או מלויס (וונדרוומן, מקסימה ולורי לאמריס) לעיתים אפילו התפתה למערכת יחסים איתן אבל בסופו של דבר תמיד חזר ללויס, לאישה האנושית.
הגרסה של "סמולוויל" קרובה מאוד לקומיקס ומקסימה היא כלי עלילתי מוצלח מאוד במקרה הזה. מקסימה היא כולה מין, תשוקה ועוצמות רגשיות וקלארק כרגע הוא כולו בדידות, כיסופים ורגשות מיניים עצורים.

הטיזר מתחיל בטס מרסר ומכר ותיק שלנו, ד"ר גרול. ד"ר גרול הוא המדען שלקס שכר כדי לפענח את הקופסה של זוד בעונה השישית. גרול מנסה שיטה יצירתית לפרוץ לתוך הגביש שאנשיו של לקס מצאו בקוטב הצפוני והתוצאות הן לא מה שציפו להן. אלומת אור פורצת מהגביש ופוערת חור בתקרה, בכמה תקרות, באחוזה. התוצאה היא הגעתה של מקסימה למטרופוליס בסצנה הבאה.

אם בתחילת הפרק השני ראינו את שגרת חייו של קלארק במטרופוליס, אחרי הכתוביות אנחנו רואים את שגרת חייו בחווה. קלארק קם בבוקר, מתארגן לעבודה, מאכיל את שלבי, מתגעגע ללאנה ורץ למטרופוליס בכל פעם שלויס מצלצלת. הוא עובד, מציל אנשים ו...זהו. אפילו כשהוא הלך לנשף הצדקה בפרק הקודם זה היה חלק מהעבודה. הוא לובש חליפות עכשיו, הוא אמנם לא נטש לגמרי את חולצות הטריקו והז'קטים, אבל לעבודה הוא הולך עם חליפות והוא נראה טוב! (טום וולינג בטח מאושר מהשינוי במלתחה). לויס רק מרימה אליו טלפון והוא כבר בהקשב, כמעט שוכח את שלבי.

לויס, הגרה בדירת החדר שמעל הטאלון עם קלואי וג'יימי זורקת רמז לבית הגדול, הריק והשקט שקלארק גר בו, רמז שקלארק, כמו תמיד, מפספס לחלוטין, שקוע לגמרי בכיסופים שלו למישהי לחלוק איתה את חייו. (דרך אגב, זה אירוני למדי. בקומיקס סופרמן שומע הכל כל הזמן, הוא לא ממש מסוגל לתת למישהו את מלא תשומת הלב שלו ולכן הוא פשוט לומד להתעלם מכל מהקלט כך שכשמישהו רוצה הוא צריך את תשומת הלב שלו הוא צריך שעון כמו לג'יימי או לצעוק "הצילו! סופרמן/קלארק". כאן קלארק לרוב לא צריך להתמודד עם העומס החושי הזה ועדיין הוא מנותק לחלוטין לפעמים ממה שקורה סביבו) ללויס אין כל כוונה לעלות על רכבת ההרים ששמה קלארק-לאנה. היא אומרת לקלארק (מה שהרבה צופים היו מתים להגיד לו) שהגיע הזמן לוותר על גלידת הוניל המוכרת ולבחור בטעם פראי יותר (אולי כמוה?). קלארק ממהר להחזיר את נושא השיחה לעבודה ולויס משתפת פעולה "אין כמו עבודה להטביע לב שבור". רק שהמקרה הזה נוגע בדיוק ללב העניין, המחסור בתשוקה בחייו של קלארק. הפתרון של קלארק הוא להדחיק את העניין אפילו כשלויס מפסיקה להיות כל כך מעודנת ברמזיה (תענוג של סצנה).
למרות שלויס התכוונה פשוט להפיל את הסיפור על הקורבן הראשון של מקסימה על קלארק העיתונאי המתחיל, יש בסיפור מספיק עובדות שמושכות את תשומת ליבה ומעירות את העיתונאית החוקרת שבה. היא אולי קופצת למסקנות לא הכי מדויקות אבל ההתעקשות שלה להגיע לזירת האירוע מובילה את קלארק היישר אל הרמז הראשון למציאת האחראית למוות.
בינתיים, בזמן פריקת החפצים שלו ג'יימי מוצא את המכתב שקלואי כתבה לקלארק בעונה השניה (פרק 216) ומעלה שוב את הדיון על הרגשות של קלואי כלפי קלארק, נושא לעוס לעייפה. אבל בעוד שג'יימי תוהה למה קלואי מעולם לא אמרה לו דברים כאלה, אני תוהה למה היא שמרה את המכתב. ג'יימי עוזב בסערה את הדירה היישר לזרועותיה של מקסימה.

קלארק מגיע לקלואי, המסתירה ממנו את המריבה האחרונה עם ג'יימי, ומציג בפניה את הסמל שמצא במקום בו מקסימה הופיעה לראשונה. קלואי, להפתעתו ולדאגתו של קלארק, מזהה מיד את הסמל. קלארק רוצה לעצור הכל באותו הרגע ולהתמודד עם עניין ברייניאק. קלואי לעומתו (באותה טקטיקה שהשתמשה בעונה השביעית כדי להתמודד עם ה"מוות" שלה) מתעקשת לקחת את העצה של לויס מתחילת הפרק ולהטביע את בעיותיה במחקר עבור קלארק. היא גם מזכירה לקלארק שהיא לא האדם היחיד הזקוק לו וקלארק יורד מנושא ברייניאק ויוצא בעקבות מקסימה.
מקסימה, אחרי שנישקה את ג'יימי כמעט עד מוות, נשארת במועדון בחיפוש אחרי המועמד הבא. קלארק מגיע בדיוק בזמן, ז'קט החליפה שלו מתנופף מאחוריו כמו גלימה, מושך את תשומת ליבה של מקסימה.

בבית החולים חוסר הבטחון של ג'יימי בא שוב לידי ביטוי בפני קלארק באחת השיחות היותר מסורבלות העונה. הכל כדי להדגיש עד כמה קשה להתגבר על אהבות ראשונות (לא יכלו פשוט לשים את השיר של שריל קרואו - The First Cut Is The Deepest ולגמור עניין?) ג'יימי, למרות שבילה עם מקסימה זמן מה, לא ממש תורם לחקירה של קלארק. הוא רק מזכיר לקלארק את הנושא שקלארק מנסה להימנע ממנו כל הפרק. הוא עוזב כשקלואי מגיעה ופונה לדיילי פלאנט שם יש לו את הכלים ומסתבר שגם את המיומנות לגלות איך מקסימה נראית. קלארק מוצא את מקסימה לגמרי בעצמו. או יותר נכון היא מוצאת אותו. (אל תשאלו איך היא מצאה אותו וגילתה מה שמו, אולי יש לה ברייניאק משלה)

היא לא נותנת לו הזדמנות לדחות אותה, ממש כמו לויס בפרק 613 היא לוקחת את היוזמה. קלארק מושפע מהפרומונים שהיא מפיצה רוצה אותה כאן ועכשיו אבל מקסימה רוצה לנהל ולשלוט במערכת היחסים והיא דוחפת אותו לתוך המעלית. קלארק לא נשאר חייב אבל היוזמה נשארת של מקסימה עד שהדלת נפתחת ולויס עומדת שם בהלם. היא לא נשארת באלם זמן רב ושוברת את הכישוף שמקסימה הילכה על קלארק (קצת חבל, הגיע לו קצת אקשן). קלארק שוכח את כל התשוקות שמקסימה עוררה בו לפני רגע, המבט ההמום והפגוע של לויס הוא כמו מקלחת קרה. הוא רץ אחריה. לויס בתור האחת שעודדה את קלארק לנסות טעמים פראיים יותר, פתאום כועסת כשנראה שקלארק לקח את העצה שלה עד הסוף. קלארק נותר חסר מילים למראה עוצמת הרגשות שהיא מפגינה. מקסימה מנצלת את ההזדמנות ונעלמת.

כשקלארק מגיע לקרן איזיס במטרה להשתמש במחשבים שם כדי למצוא את מקסימה הוא מוצא שם את טס עם הפתעה משלה, הגביש. קלארק כל כך מופתע לראות את הגביש שהמסכה שלו נסדקת לרגע או שניים. האנשים של טס רודפים אחרי מקסימה כנראה כדי לצרף אותה לאותו ארגון שטס רמזה עליו בסוף הפרק השני.

מקסימה, מסתבר, יצאה להרוג את לויס. מקסימה טוענת בתקיפות למרות הכחשותיה הנמרצות של לויס שיש קשר בין לויס לקלארק. קשר אמיתי וחזק מספיק כדי שקלארק יתגבר על המשיכה של מקסימה. קלארק מופיע ברגע האחרון ולוקח את מקסימה לאיזו סמטה מרוחקת וחשוכה.
אוליבר טען בסוף הפרק הקודם שקלארק עוד לא נתקל באי שלו, הוא עדיין לא עמד במבחן לחיים ולמוות שיחשל אותו ויהפוך אותו לאדם חזק וטוב יותר או יהרוג אותו. כמה אמת שיש בכך, זה לא לגמרי מדויק. קלארק לא עומד להיתקל באי אחד אלא בשרשרת ארוכה של איים שיבחנו אותו כאדם וכסופרמן. "אתה הנפש התאומה שלי!" טוענת נואשות מקסימה ולמרות שכפי שהוא אומר היא בכלל לא מכירה אותו קלארק מתפתה להסכים איתה. הנחישות שלו והדביקות שלו במסלול בו בחר עומדת כאן למבחן. יש לו הזדמנות לזוגיות בין שווים. הוא יוכל לקיים מערכת יחסים עם מקסימה ללא סודות, ללא חשש לפגוע בה פיסית, בכוכב שלה קרוב לוודאי שאין קריפטונייט. הוא יזכה לחיי מלך, אנשים יכבדו אותו והוא יחיה בשותפות עם אישה שאוהבת אותו. מקסימה יכולה למלא בו חלל גדול שלאנה מעולם לא הצליחה למלא בגלל המטען וההיסטוריה שביניהם ובגלל החשש הקבוע שיפגע בה. מקסימה מתאימה לו מכל הבחינות, היא נמשכת אליו כקריפטוני, כגיבור. מבחינתה הוא בן הזוג המושלם. אבל מבחינת קלארק היא לא עומדת בקריטריונים מפני שלמקסימה חסר משהו חשוב שקלארק מצפה מבנות הזוג שלו, משהו שלמקסימה לעולם לא יהיה, אנושיות. כל מה שאנחנו והוא מגדירים כאנושיות, אמפתיה לאחר בין היתר. מקסימה אנוכית וחושבת רק על הצרכים והרצונות שלה, כל אחד שלא עומד בדרישות הגבוהות שלה הוא נפגע חסר חשיבות. בחירה במקסימה תוביל לעזיבת כדור הארץ והמסלול בו הוא בחר ללכת למרות שקודם לכן, בשיחה עם קלואי הוא כמעט חזר להרגלים הישנים שלו, קלארק בסופו של דבר מחויב להגנת כדור הארץ וזה אומר להישאר פה.

הדחקה והכחשה אינן הרגלים ייחודיים רק לקלארק קנט. לויס, למרות שקלארק שואל אותה ישירות, מבטלת את דבריה של מקסימה. מעניין שקלארק חושף בפני לויס את עולמו הפנימי כמעט ללא הזמנה ממנה, משהו שלאנה התקשתה מאוד לגרום לו לעשות בעונה השביעית. בסוף עונה החמישית בפרק 520, אחרי שמסתבר שהדייט שלה הוא רוצח שכיר,לויס מדברת עם מרתה קנט על החשש שלה לפספס את אהבת חייה. קלארק מנהל איתה באסם בדיוק את אותה השיחה רק שזו לויס שנותנת את העצות הפעם.

ורק כדי להחזיר אותנו למסלול של העלילה המרכזית של העונה, קלואי ניגשת לטס במטרה להניח ידה על הגביש של קלארק והיא מגלה שהגביש נגנב. טס מקבלת בסוף הפרק מייל מהגנב המסתורי. האם נגלה מי גנב את הגביש בפרק הבא? או אי פעם?

קלארק בוחר בבדידות במטרה לממש את גורלו, למלא את התפקיד שהוא לקח על עצמו כמגן האנושות. הוא לא מוותר על ההגנה על חבריו אבל הוא מוכן לוותר על אושרו האישי.

הפרק נהדר. הצבעים, הבגדים, המשחק, התסריט. העלילה שבפרק שמחזקת ומדגישה את העלילה הראשית. הפרק מתחיל בטס ובגביש וממשיך ללויס וקלארק ומסתיים בלויס וקלארק ואז בטס ללא הגביש. אפילו העלילה המשנית של ג'יימי וקלואי מצליחה לא לשעמם ואפילו לתרום לעלילה המרכזית.

הפרק מקבל 8.5 גלידות דובדבן פראי מתוך 10 אפשריות.

ציטוטים שאהבתי מהפרק:

Lois: You know endorphins? They're hormones that are released when the body performs a certain activity.
Clark: Like when you play a sport.
Lois: Or there's another kind of activity two people share, repetitive motion, builds to a climax.
Clark: Thank you

אין תגובות: